هنرستان انفورماتیک | اولین هنرستان کامپیوتر در ایران تاسیس 1373- فنی و حرفه ای - پسرانه

آدرس شعبه مرکزی: شهرک غرب - خیابان سیمای ایران - روبروی کوچه هفتم
88372521

رشته ساختمان 

یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب توی مجموعه رشته های هنرستان رشته ساختمان فنی حرفه ای یا رشته معماری است. اما به نظرتون چه چیزی باعث شده که این رشته خیلی مهم بشه و علاقمندان زیادی رو به خودش جلب کنه؟

رشته ساختمان فنی حرفه ای
رشته معماری فنی حرفه ای

مسکن و سرپناه همیشه یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسانها بوده است.
امروزه اخبار و گزارشات، وقوع حوادث و بلایای مختلفی مثل زلزله و تخریبات زیاد ناشی از اونها رو اعلام میکنند که این باعث شده مبحث ساختمان سازی، کیفیت مصالح ساختمانی، مقاوم سازی ساختمان ها، کیفیت کار ناظرین ساختمان یا همان مهندسین ناظر، بافت شهری و روستائی و گرایش های خاص معماری همراه با طرح های روز دنیا مباحثی بسیار مهم و قابل تامل بشوند.
از قدیم انسانها با استفاده از منابع مناسبی که در طبیعت پیدا میشد و همچنین با بکارگیری از ابزارهای دست ساز خودشون محل هایی برای زندگی خود میساختن.

با ساخت اولین سرپناه دست ساز بشر، پایه و اساس مهندسی عمران (راه و ساختمان) به وجود اومد و درطول زمان با پیشرفت تکنولوژی و ورود کامپیوتر به رشته ساختمان تحول عظیمی در این رشته صورت گرفت

اهمیت رشته ساختمان

در طول زمان با بزرگتر شدن و پیشرفت جوامع و نیاز انسانها به مسکن های بزرگتر و مجلل تر، و تلاش بشر برای کنترل طبیعت با ساختن سدها و پل ها و غیره مهندسی عمران (راه و ساختمان) اهمیت بیشتری در زندگی انسانها پیدا کرد. از طرفی راههای ارتباطی که بسیار حائز اهمیت هستند، سدهای عظیمی که تولید برق میکنند ، تونلهایی که دل کوهها رو میشکافن و غیره همگی نشون میدن که این رشته مهندسی بسیار مهم هست. پیشرفتهای بزرگی که امروزه در جامعه می بینیم به دلیل آرامش و ایمنی هست که توسط مهندسی عمران به دست اومده.
همچنین مهندسی ساختمان کمک کرده تا بتونیم حوادث و بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفانهای وحشتناک رو کنترل کنیم و آسیب ناشی از اونها رو به حداقل برسونیم.
فعالیت های بسیاری در کارهای ساختمانی انجام میشه که بخش عمده ای از این فعالیتها مربوط به کارهای عمومی در ساختمان هست. آمار و اطلاعات هم نشون میده که صنعت ساختمان سازی نیاز اساسی به تخصص فارغ التحصیلان دیپلم فنی ساختمان داره.
افرادی که میتونن به عنوان تکنسین در کلیه کارگاه های ساختمانی فعالیت نموده یا به عنوان کمک مهندس از طرف دستگاه نظارت یا کارفرما در کارهای ساختمانی نظارت داشته باشن.

شرایط ورود به رشته ساختمان

همین طور که خودتون هم می دونید، همه ساله دانش آموزها از طریق فرایند هدایت تحصیلی، به رشته ها و شاخه های نظری و فنی وحرفه ای هدایت میشن. اما لازمه بدونید که بخش اصلی این کار توسط سامانه ای که وزارت آموزش و پرورش طراحی کرده انجام مشه. یعنی نمون برگ های نظر دانش آموز، نظر والدین ، نظر مشاور، نتیجه تست های آزمون های رغبت و غیره (مجموع ۶۵ امتیاز)وارد این سامانه میشه. ۳۵ امتیاز هم از طریق نمراتی که توی سه ساله اول متوسطه کسب کردید، اولویت انتخاب رشته شما را مشخص میکنه.
مشاغل رشته ساختمان

توانمندیهای لازم برای ورود به

رشته ساختمان

داشتن انگیزه، علاقه، صبوری، دقت ونظم داشتن استعداد، خلاقیت شناخت مصالح و تجهیزات و آشنایی با اصول هندسه، داشتن توان طراحی قوی

آیا رشته ساختمان سخته؟

نه به شرطی که شما علاقه داشته باشید این رشته براتون سخت نخواهد بود ولی شرط موفقیت در این رشته اینه که شما باید از خواب و تفریح خود کم کنید، چون کلی کار عملی دارید که باید انجام بدهید.

سرامیک رشته ساختمان

حتی با دیپلم ساختمان میتوانید صاحب شغل شوید

بعد از تموم شدن تحصیل هنرجو در رشته ساختمان تو هنرستان مدرک تحصیلی دیپلم ساختمان به اون فرد داده میشه ولی این به عنوان شغل به حساب نمیاد.

چون حوزه فعالیت دانش آموختگان این رشته خیلی وسیع هست مشاغلی که یه دیپلم ساختمان میتونه داشته باشه به صورتهای مختلفی دسته بندی میشوند.

یک دیپلم ساختمان میتونه به عنوان تکنسین تو حوزه های مختلفی از جمله پیمانکاری، مشاوره، نظارت کار کنه و یا به صورت جزئی تر بخوایم مثال بزنیم تو ادارات راه ،شهرداری ها، وزارت نیرو ،وزارت نفت، آموزش و پرورش ،شرکت های ساختمانی و راه سازی و سد سازی، پالایشگاه و سازههای صنعتی و تاسیس شرکتهای ساختمانی در بخش خصوصی میتونه مشغول به کار بشه.

شغل های رشته ساختمان فنی حرفه ای

-مدیر پروژه های عمرانی

-کارشناس رسمی دادگستری

-طراحی سازه و محاسبات

-پیمانکاری در پروژه های عمرانی

-نقشه برداری

-شاپیست

-سرپرست کارگاه عملیات اجرایی ساختمان

-نقشه کش ساختمان

-ماکت ساز ساختمان

– نقشه کش رایانه ای

-طراح قطعات بتنی پیش ساخته

– طراح اسکلت فلزی پیش ساخته

-کار در دفتر مهندسان مشاور و طراح

-سرپرست آزمایشگاه بتن

-تعمیرکار دوربین های نقشه برداری

-مهندس مشاور، مجری، طراح

-متره و برآورد مصالح ساختمانی

بک گراند

آنچه یاد میگیرید

ترسیم کامل نقشه با جزئیات کامل به وسیله رایانه، طراحی ساختمانی یک طبقه، ساخت یک پروژه به صورت ماکت، متره ( برآورد هزینه های انجام یک پروژه) یک ساختمان و برآورد هزینه کامل آن برای یک پروژه ساختمانی، کار با دوربین های نقشه برداری، توانایی مبلمان کردن دکوراسیون داخلی، آشنایی با بناهای تاریخی.

چطور میشه تو رشته ساختمان آدم موفقی بشیم ؟

دروس مشترک که در دوره متوسطه اول و دوم دارید، مثل درس ریاضی خصوصا کلاس هندسه، کلاس فیزیک، کلاس کامپیوتر خیلی مهم هستن و سعی کنید در کلاس های خارج از مدرسه ، کار با نرم افزار کد و نرم افزارهای طراحی از همون پایه دهم و حتی توی متوسطه اول شروع کنید برای اینکه میتونن به شما برای داشتن زمینه مناسب، توی این رشته کمک کنند.
در هنرستان انفورماتیک تهران کلیه نرم افزار های مورد نیاز رشته ساختمان آموزش داده میشود.

نرم افزارهای رشته ساختمان

را یاد بگیرید

نرم افزار های مختلف اتوکَد، 3dmax، revit  و همینطور نرم افزار های دیگه ای که در زمینه طراحی به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی به وجود میاد رو یاد بگیرید. تعداد طراحانی که به صورت دستی کار هاشون رو طراحی میکنن خیلی کمه.
باید بتونین فرق بین سیستم های ایجاد تصاویر دو بعدی و سه بعدی رو تشخیص بدین و در صورت امکان، استفاده از هر دو مورد رو یاد بگیرید.
ممکنه که در ابتدا رسیدن به بالاترین سطح مهارت در زمینه کار با سیستم های تصاویر سه بعدی کمی سخت باشه ولی این سیستم ها در زمینه ایجاد تصاویر سه بعدی بسیار قوی هستند و به شکل وسیعی در صنعت به استاندارد ترین سیستم ها در زمینه طراحی، خصوصا در طراحی مکانیکی تبدیل شدند.
سیستم های دو بعدی هنوز هم در موارد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. در بعضی موارد در کنار سیستم های سه بعدی.

نقشه کشی معماری

دوره کارآموزی را جدی بگیرید

دوره کارآموزی بردارید. این کار شمارو از نظر رقابتی تو مزیت قرار میده و وقتی وارد بازار کار شدید تجربه بیشتری دارید.
چند نکته :
-از شروع کردن با کار های کوچیک و ابتدایی نترسید. خیلی از طراحان بزرگ کار خودشونو در ابتدا با کار های کوچیک زیر نظر بقیه شروع کردن. برای یک طراح حرفه ای شدن، اول بهتره مهارت های لازم رو در سطوح ابتدایی بدست بیارید.
-طراحانی که تحصیلات کافی داشته باشن میتونن در زمینه های دیگه مثل طراحی داخلی، معماری، مهندسی برق و مکانیک و یا در کارخانه های چوب مشغول به کار بشن.
-با هر کسی که میتونید راجع به شغلتون صحبت کنید. شناختن افراد مختلف در این زمینه شغلی به بهبود سطح کاریتون بیشتر کمک میکنه.

وسایل مورد نیاز رشته ساختمان

رشته نقشه کشی معماری
طراحانی که به صورت دستی طراحی میکنند نیاز به زاویه سنج، چند گونیا، مداد و قلم مورد نیاز طراحی، کاغذ طراحی، اشل، الگو، پاک کن و … دارند.
طراحانی که برای طراحی از کامپیوتر استفاده میکنند، نیاز به نرم افزاری مناسب برای طراحی مثل اتوکد، فضای خالی لازم برای ذخیره اطلاعات و … نیاز دارند.
از اونجایی که طراحان با محاسبات زیادی سر و کار دارند داشتن یک ماشین حساب همیشه لازمه. استفاده از ماشین حساب های مهندسی رو یاد بگیرید چون در انجام محاسبات پیشرفته ای مثل مثلثات بسیار کار آمد هستند.

کتاب های رشته ساختمان فنی حرفه ای

اگه دوست دارید بیشتر با این رشته و درس هاش آشنا بشید بهتره، کتاباش را از لینک زیر دانلود کنید و اونها بررسی کنید:

لینک دانلود کتاب های رشته ساختمان

دروس رشته ساختمان فنی حرفه ای

دروس رشته ساختمان

ادامه تحصیل در رشته ساختمان

ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری کلیه دانشگاه ها امکانپذیر است.
بعد از اینکه تحصیلات تون را توی هنرستان رشته ساختمان تموم کردید، شما می تونید برای گرفتن مدرک مهندسی اقدام کنید. سازمان سنجش با شرط سوابق تحصیلی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته ساختمان میکند و جالبه بدونید که بچه های رشته ساختمان، توی چندتا تا رشته می تونند ادامه تحصیل بدن
این رشته ها عبارتند از: ۱- نقشه کشی معماری ۲- شهرسازی ۳- معماری سنتی 4- عمران 5- طراحی داخلی

بهترین دانشگاه های دولتی رشته ساختمان (معماری)

1- دانشکده انقلاب اسلامی (پسرانه)
2- دانشکده شریعتی (دخترانه)
3- دانشکده ولیعصر (دخترانه)

آموزش خود را تکمیل کنید

هنرستان انفورماتیک جهت تکیل مهارت های هنرجویان رشته ساختمان دوره های تکمیلی کاربردی برگزار میکند تا هنرجویان علاوه برآموزش دروس این رشته کلیه نرم افزارهای طراحی و تمامی مهارت های مورد نیاز را آموزش ببینند

معلم‌های تخصصی رشته ساختمان

هنرستان انفورماتیک همواره در تلاش بوده به دلیل عملی بودن دروس رشته ساختمان از دبیران جوان و باتجربه کارعملیاتی جهت تدریس استفاده نماید.

باما در ارتباط باشید

آدرس: تهران، شهرک غرب، خیابان سیمای ایران، روبروی کوچه هفتم

تلفن:88372520

شعبه پونک: تهران میدان پونک، بلوار میرزا بابایی، قبل از بزرگراه ستاری،  خیابان شاهد، کوچه سالاری (تیر)، کوچه خرداد شرقی

تلفن: 44489310  –  44489311  –  44489312

ارتباط با ما